Peru EPISODE 4 : La Esfinge (AO Željezničar uzvraća udarac)
![](https://i1.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/EP4_18.jpg)
Nakon višestrukih razboljevanja i kad je ozbiljno izgledalo da će Inke izvojevati trajnu pobjedu, trojka Bernard Bregar, Nataša Petrin i Rene Lisac se pribrala i krenula malo po malo “osvajati teren”. Da bi se imalo smisla upustiti u izazov kao što je 750 metarski Original route 1985, neosigurani smjer ocijenjen s 6c u granitnom monolitu La Esfinge s izlaskom iznad 5300 m, trebalo je uspješno odraditi niz koraka, odnosno priprema.
![](https://i1.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/ep4-1.jpg)
Poslije uspješne aklimatizacije na Vallunaraju (1. korak), trebalo je probati penjati teške ocjene na velikoj visini. Na očaravajućem indijanskom lokalitetu vulkanskih monolita Hatun Machay, to im polazi za rukom, Berni i Rene bez problema postavljaju nekoliko 6c-ova (2. korak). Uslijedio je posjet dolini Llaca i navodno najvišem zaspitanom smjeru na svijetu. Mission Lunatica, granitni 6c+ dužinac koji starta na 4560 m i izlazi na 4712 m, dva dana im je služio kao idealni poligon za upenjavanje u tražene težine, u granitu, na značajnoj nadmorskoj visini, kao i za isprobavanje tehnike “haulinga”, povlačenja transportne vreće s nešto iznad 20 kg. Bili su izrazito sretni kad su Berni i Rene kao prvi prošli taj jedinstveni smjer slobodno (zadnji, 3. korak), iako su bili manje zadovoljni s efikasnosti pri haulingu, što im je postala glavna zabrinutost za uspjeh u La Esfinge.
![](https://i1.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/EP4_07.jpg)
Ostalo je 6 dana do odlaska Renea iz Perua, na “sad ili nikad” se 22. 8. trojka uputila preko Caraza i doline Paron pod stijenu La Esfinge. Da bi bili što sigurniji u uspješni uspon, plan je bio big wall podijeliti na dva dana, prvi dan krcat težim ocjenama (do 6c, 9 dužina) popeti uz hauling transportke, prespavati na polici usred stijene, ujutro spustiti transportku 300 m tankim užetom pod stijenu (mastermind by Berni) i drugi dan penjati light kroz niz V-ica s vrlo slabim osiguranjima (runout) i relativno teškom orijentacijom.
![](https://i2.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/EP4_06.jpg)
![](https://i1.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/ep4b-1.jpg)
Na ulasku u smjer gotovo da su odustali zbog ponovne Reneove slabosti uzrokovane probavnim tegobama, no ipak su odlučili pokušati. Uz borbe sa zapinjanjem transportke i u utrci s vremenom (u 13 h nestaje sunce na stijeni i nastupaju zimski uvjeti) nisu pokušali detalj proći slobodno i oko 16 h stigli su na udobnu policu gdje su bivakirali s veličanstvenim pogledima na okolne bijele vrhove. Spuštanje transportke sa suvišnom opremom u zoru drugog dana teklo je glađe nego što su očekivali tako da su ubrzo penjali drugi dio stijene. Bez većih gubljenja oko 14:30 izašli su na vrh, popraćeni blagom susnježicom u zadnjim dužinama. Uslijedio je spust uz tri abseila i neugodno otpenjavanje po mokrom granitu, skupljanje transportke i dolazak u kamp već po mraku.
![](https://i2.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/ep4c.jpg)
Uspon se činio, za njihove mogućnosti i poznavanje stijene, izveden optimalno iako zbog nadmorske visine vrlo naporan. Berni je savladavao teške detalje smjera, Rene se suočio sa runout dužinama i teškom orijentacijom, Nataša je rješavala situacije na štandovima i bila rezerva za slučaj da se ostali iscrpe. Ovom prilikom se zahvaljujemo ekipi iz Varaždina (Mariu Musulinu, Ivanu Vitezu, Igoru Čorko) te također Davoru Matoševiću, Šimi Jukiću i Miroslavu Huzjaku na posuđenoj opremi i korisnim savjetima.
![](https://i1.wp.com/www.hpdzeljeznicar.hr/wp-content/uploads/2019/10/EP4_17.jpg)
Tekst: Rene Lisac
Foto: Članovi ekspedicije